Yesss!!!! Vakantie in het vooruitzicht of al aan het vieren?

Dit jaar hebben mijn man en ik uitgebreid genoten op het eiland Lefkas in Griekenland.
Heerlijk! Iedereen die al in Griekenland geweest is, zal beamen hoe lekker relax je hier kan vertoeven. Overal aan rustige strandjes rudimentaire, kleine tavernes met overheerlijk eten, de beste wijnen (écht waar), waar moeders, vaders en zelfs kleine kinderen het beste van zichzelf geven om hun gasten in de watten te leggen. “Kom maar mee in de keuken om te kiezen wat je wil eten” is dan ook heel normaal.
Wat hou ik van de Griekse mentaliteit “leven en laten leven”!
En wat ook fijn is natuurlijk dat je niet om de haverklap wordt lastiggevallen door opdringerige verkopers.

Niettemin heb ik mij toch ook wel eens de bedenking gemaakt: “verdorie jullie zouden zoveel meer uit jullie business kunnen halen zonder jullie zelf te verloochenen” Misschien heeft het met mijn vakidiotie te maken, dat kan ook?. In ieder geval viel het mij op dat er weinig ondernemerszin zit bij de Grieken.

Een paar voorbeelden:
Dat wat je bestelt wordt met heel veel plezier opgediend. “Mag het iets meer zijn?” wordt niet gevraagd. “Een koffietje misschien, een dessertje?” Wij zijn geen dessertliefhebbers en vragen dat nooit spontaan. Maar ik weet zeker dat we het besteld zouden hebben, hadden ze het ons voorgesteld.

En ja dan had ik in een winkeltje een prachtige ring gezien. Mijn ogen blonken om hem te kopen maar omdat hij in een vitrinekastje lag kon ik er niet aan! De man achter de kassa, overigens bijzonder vriendelijk, zag het niet eens.! Na veel vijven en zessen, omdat de ring toch niet echt goedkoop was, heb ik hem gevraagd of ik hem even mocht passen. Tja! voor hetzelfde geld was ik gewoon buitengestapt. Was dit nu louter toeval? Was het misschien niet de eigenaar van de winkel? Dat kan natuurlijk. Maar toch hebben wij dit meer dan eens vastgesteld wanneer we in een klant – verkoper relatie stonden.

Wil ik hier een oordeel over treffen? NO WAY! Maar ze hebben het economisch helemaal niet makkelijk. En dan denk ik : “Doeme, ik zou hier op vlak van verkopen veel kunnen bijbrengen, waardoor ze, zonder opdringerig te zijn, toch meer zullen verkopen” Wie weet maak ik er ooit mijn missie van ?.
Maar hoe zit dat in ons landje? Laten we ook niet vaak een verkoop liggen omdat we te weinig pro-actief reageren? Hoeveel goesting heb jij als verkoper om de klant de maximale service te bieden?

Hoe jouw verkoop optimaliseren? Call me 0477/39 15 98 – mail janien@axizo.be

Vind je deze post interessant? Deel het met jouw netwerk!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.